Selecteer een pagina

Online of offline reclame, wat is het beste?

Er wordt vaak gevraagd wat het effectiefste is: online of offline reclame? Daar is geen eenduidig antwoord op. Toch proberen we je in deze blog antwoord te geven op de vraag. Welke handvaten zijn er zoal?

Online reclame

Online reclame is gemakkelijk meetbaar. Alles is te traceren op basis van IP-adressen en clicks. Zo kun je eenvoudig een ROI (Return on investment) berekenen. Voorbeelden van online marketing zijn:

  • Advertenties op social media
  • Adverteren op YouTube
  • Reclame maken op andere websites
  • SEO
  • SEA

Offline reclame

Offline reclame is alle vorm van promoten die niet online wordt gedaan. Bijvoorbeeld:

  • Adverteren op de radio/televisie
  • Billboards langs de weg
  • Huis-aan-huis adverteren
  • Advertenties in kranten

Offline reclame is minder goed meetbaar dan online reclame. De enige manier om het echt goed te kunnen meten is wanneer je bijvoorbeeld een coupon hebt. Er wordt daarom vaak gekeken naar algemene cijfers.

Online of offline?

Vaak geldt het volgende:

  • Verkoop je vluchtige diensten voor een bodemprijs – online marketing
  • Ga je voor duurzaamheid, kwaliteit en service – offline marketing

Toch gaan beide vormen van reclamemaken vaak hand in hand. De basis van het verkopen en zaken doen met elkaar is doorgaans het ‘elkaar in de ogen kijken’. Zo weet je aan wie je je geld toevertrouwt en kun je makkelijker nagaan of iemand het verwachtingspatroon naleeft. Een verwachtingspatroon kan bijvoorbeeld te maken hebben met de termijn waarin een product of dienst wordt geleverd. Betrouwbaarheid is tegenwoordig steeds vaker belangrijker dan de prijs. Prijs is natuurlijk nog steeds relevant en je wil jezelf bij voorkeur niet de markt uit prijzen.

Doel van reclame

Meestal wil je reclame inzetten om bovengenoemde kernwaarde te realiseren. Je wil contactmomenten creëren die helpen je product of dienst te verkopen. Daarom kijken we vaak eerst naar het verwachtingspatroon van jouw klant. We kijken naar het markt en het doel en bedenken dan of offline of online promotie een betere keuze is. De koop is door deze reclame-uitingen vaak niet meteen gesloten. Zie het als een eerste filter, dat zowel online als offline kan zijn.

Offline terug van weggeweest

Offline reclame was een tijdlang minder in trek, maar het is terug van weggeweest. Veel bedrijven zetten als eerste filter online marketing in en dat doen ze erg effectief. Online wordt echter steeds lastiger om je doel te bereiken. Mensen krijgen dagelijks namelijk meer dan 3.000 reclame-uitingen te zien. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om opgemerkt te worden. Steeds meer bedrijven adverteren online op dezelfde woorden. Een advertentie wordt dan erg duur, en de concurrentie is moordend.

Offline pormotie is juist een stuk persoonlijker en er is meer ruimte om jezelf te onderscheiden. Je kunt de reclame persoonlijk maken, door bijvoorbeeld gepersonaliseerde poststukken te maken. Iets dat fysiek tastbaar is doet ook iets met het menselijke brein. Wel moet gezegd worden dat offline promoten vaak een hogere instap heeft dan online promoten.

Wat is de beste strategie?

Is offline of online marketing de juiste strategie? Vaak werkt een combinatie van beiden, maar het ligt helemaal aan je markt en doelstellingen. Daarom gaan we graag met je in gesprek om te bekijken wie je klanten zijn, waar je in uitblinkt en wat je ervaringen tot nu toe zijn. Ook doen we onderzoek naar je concurrenten en bekijken we hoe je positief kunt opvallen.

Meer weten? Neem contact op voor meer informatie.